En dag til glemmebogen for Haas
Kevin Magnussen måtte udgå med motorproblemer i Monaco Grand Prix. Løbet var kaotisk, men på samme tid igen så forudseeligt, at der spekuleres i, om byen overlever på løbslisten.
Vejrguderne viste sig søndag eftermiddag fra deres bedste side og vandede de monegaskiske gader betragteligt inden løbsstart, men løbsdirektørerne udsatte løbet, og det irriterede Kevin Magnussen.
»Det (regnen, red.) var lige det, vi havde brug for. Det virkede meget mærkeligt, hvorfor de forsinkede starten. Der var ingen problemer med vejret. Det dryppede en lille smule, og banen blev våd, men alle var gået på intermediate-dæk. Jeg ved ikke, hvad tanken var bag det, men øv,« sagde danskeren til TV3+.
På omgang 21 måtte Kevin Magnussen parkere sin bil i garagen på grund af motorproblemer.
»Motoren gav op, men det kan være tusind forskellige ting. Jeg har ikke fået at vide præcis, hvad det var. Men jeg mistede power,« sagde Kevin Magnussen til TV3+.
Meget bedre gik det ikke for teamkollegaen Mick Schumacher, hvis løb sluttede brat efter kontakt med banens barrierer. Haas’ nedtur fortsatte, men ifølge Jyllands-Postens Formel 1-ekspert Thomas Wulff har Haas stadig gode muligheder for at sikre sig point i de kommende løb.
»Teamet har fundet pladsen i hierarkiet. De ligger lige omkring pointene – også selv om de ikke har kørt sig til mange de seneste løb. Kevin var fanget bag Bottas og kunne ikke komme forbi, selv om han var meget hurtigere, og så gik motoren i stykker. Det er bare uheldigt og ikke tegn på en dårlig bil,« sagde Thomas Wulff.
Farvel til Monaco?
Historisk set har Monacos Grand Prix været sæsonens højdepunkt for alle Formel 1-kørere, og de snørklede veje i fyrstendømmet har lagt asfalt til mange legendariske løb. Michael Schumacher, Ayrton Senna og Lewis Hamilton har alle vundet store sejre i Monaco.
Kvalifikationen i Monaco er med årene blevet mere og mere vigtig, da de seneste reglementsændringer i Formel 1 ikke har været gunstige for underholdningsværdien i det monegaskiske Formel 1-løb. Bilerne er blevet større og tungere, og det kunne Kevin Magnussen godt mærke, da han satte sig i bilen.
»Det var sværere. Jeg ved ikke, om det er fordi, at jeg har været væk i to år eller hvad, men bilerne er blevet stivere og bredere, og dækkene er lavprofil, så alle bump og ujævnheder mærker du virkelig hårdt,« sagde Kevin Magnussen til TV3+.
Bilernes bredde gør hjul-til-hjul-kampene umulige, og banens snævre sektioner gør det svært at overhale. Det har resulteret i flere løb uden mange overhalinger, og det står i stor kontrast til de ønsker, de amerikanske ejere af Formel 1, Liberty Media, har for motorsportens fineste klasse. Derfor er der også begyndt at florere rygter om et farvel til det legendariske grandprix med luksusyachts langs vejkanten. Det kan ske, mener Thomas Wulff.
»Det er svært at forestille en Formel 1-kalender uden et løb i Monaco, men ud fra et sportsligt synspunkt er det svært at blive ved med at argumentere for dets plads. Det er kun fejl og pitstop, der skaber spænding. Hvis ikke kørerne laver fejl, sker der ingenting. Miami kunne godt være et sted, der kunne udkonkurrere Monaco på sigt,« sagde han.