Forskere finder endnu flere af livets byggesten inde i meteoritter

Molekylerne, der giver vores dna dets kodning, er fundet i meteoritter, bekræfter ny forskning. Dansk forsker mener dog ikke, at livet kunne være opstået alene ud fra meteoritter.

Artiklens øverste billede
I studiet har japanske forskere undersøgt tre meteoritter og fundet nogle af de mest fundamentale ingredienser til dna og rna – livets byggesten. Arkivfoto: AP Photo

Det er et stort spørgsmål, hvis ikke det største: spørgsmålet om, hvordan livet opstod på Jorden.

Men med et nyt studie, der netop er udkommet i tidsskriftet Nature Communications, er vi måske et lille skridt nærmere et svar.

I studiet har japanske forskere undersøgt tre meteoritter og fundet nogle af de mest fundamentale ingredienser til dna og rna – livets byggesten. Det skriver Videnskab.dk.

Nærmere bestemt har de fundet de to slags nukleobaser, som står for informationen i dna og udgør den genetiske kodning ved alt kendt liv.

Nukleobasen kan enten bestå af de organiske stoffer purin, som der er to varianter af, eller pyrimidin, som der er tre varianter af. Hvor man tidligere har fundet purin på meteoritter, har de japanske forskere nu som de første identificeret de tre pyrimidin-varianter i en meteorit.

Tilstedeværelsen af nukleobaserne i meteoritter kan have bidraget til fremkomsten af genetiske funktioner før livets opståen på den tidlige Jord, lyder det fra studiets førsteforfatter, Yasuhiro Oba, astrokemiker ved Hokkaido Universitet i Japan:

»I dette studie blev sådanne biologisk vigtige molekyler påvist i kulstofholdige meteoritter, hvilket betyder, at de også ville være blevet leveret til den tidlige Jord før livets begyndelse og kan have spillet en rolle i fremkomsten af genetiske funktioner i molekyler og livets oprindelse,« fortæller Yasuhiro Oba til mediet Inverse..