20 værker er indstillet til Jyllands-Postens to nye litteraturpriser

Artiklens øverste billede
De nominerede til Jyllands-Postens litteraturpriser er nu offentliggjort, og blandt de 10 indstillede skønlitterære værker er både digte, romaner og en enkelt krimi. Foto: Bog og idé

20 forfattere og deres værker er indstillet til Jyllands-Postens to nye litteraturpriser, hvor en skønlitterær og en faglitterær forfatter i oktober bliver belønnet med 150.000 kr. hver.

Jyllands-Postens Fond har taget initiativet til litteraturpriserne.

»Med priserne vil Jyllands-Postens Fond støtte forfatterne og dermed bidrage til udviklingen af ny dansk litteratur. Skønlitteraturen gør os klogere på det liv, vi lever; faglitteraturen gør os klogere på det samfund, vi lever i,« siger Jeanette Varberg, medlem af Jyllands-Postens Fond. Hun er selv forfatter og museumsinspektør på Nationalmuseet og sidder med i bedømmelsesudvalget for de faglitterære titler.

»Litteraturen er en hjørnesten i Jyllands-Postens kulturdækning. Derfor er det en stor fornøjelse at kunne ”betale lidt tilbage” ved også at hædre dem, der fortjener det; de danske forfattere,« siger kulturredaktør Louise Pettersson, Jyllands-Posten, der er med i det skønlitterære bedømmelsesudvalg.

Indstillingen af titlerne til priserne er foretaget af Jyllands-Postens anmeldere og de to bedømmelsesudvalg. Hen over sommeren shortlister bedømmelsesudvalgene de indstillede til to gange fem titler, som er de endeligt nominerede og dermed i finalen om litteraturpriserne. Finaledeltagerne bliver præsenteret i JP Bøger den 20. august og på jp.dk, og de efterfølgende uger bliver forfattere og værker omtalt frem til oktober, hvor de to bedømmelsesudvalg/juryer kårer de endelige vindere af priserne og pengene.

Begge priser uddeles i et samarbejde med litteratursiden.dk, bibliotekernes site om litteratur.

Her er de skønlitterære indstillinger med begrundelse


”Store Kongensgade 23” af Søren Ulrik Thomsen. Gyldendal

»Søren Ulrik Thomsen kunne sidste år fejre sit 40-års forfatterjubilæum med ”City Slang”. Med fine linjer til digtene reflekterer Søren Ulrik Thomsen i essayet ”Store Kongensgade 23” over tiden, døden og sin mors psykiske sygdom, og han ser tilbage på det sted, der har vist sig at være det vigtigste i hans liv, nemlig Store Kongensgade 23. Her oplever han som teenager storbyens første berusende favntag, forelskelser og forventninger til fremtiden. Essayet rummer mange nuancer og tanker om tilværelsen, både når den funkler og kæntrer. Det er tankevækkende at læse om Thomsens forhold til at skrive, om hans sorg over mistede venner, frygten for alderdommen og kærligheden til byen og efteråret. Et enestående og uforglemmeligt essay, der kaster nyt lys over et markant forfatterskab i dansk litteratur gennem 40 år.«

”Der var engang en familie” af Morten Sabroe. Politikens Forlag

»Wow, det er en vild roman, som Morten Sabroe, engang dansk journalistiks vildeste reporter, har skrevet om livets store emner – familien, kærligheden og døden. Sabroe giver virkelig af sig selv – for selv om bogen har hans bror, der som dement er på plejehjem, som hovedperson, så handler bogen (som altid) mest om forfatteren selv. Den evne, han har til at skrive om en, ja, nu aldrende mand, der engang var kongen af København, men som nu selv er ved at falde af på den, og som frygter at sygne hen på plejehjem, er rørende. Som altid er der svinkeærinder, bifortællinger og gang i den i Sabroes bog.«

”Vindens port” af Anne­­-Cathrine Riebnietzsky. Lindhardt og Ringhof

»Rammen i ”Vindens Port” er historien om maurernes sidste år på Den Iberiske Halvø. I den ramme får vi fortællingen om en civilisation, der sørgede for fortsættelsen, vedligeholdelsen og udviklingen af videnskab og tanker fra Antikken, der ikke havde så stor opmærksomhed hos de tidlige kristne, men så dukkede op igen i det kristne Europa i Renæssancen. Det er samtidig fortællingen om menneskelige relationer præget af harmoni og balance, men diskret funderet på slavearbejdskraft og strenge, religiøst betingede love og sanktioner. Riebnitzsky har skrevet en medrivende og mesterligt fortalt historie med udpræget sans for den materielle virkelighed. Hendes beskrivelse af maurernes kultur er præget af udpræget empati. Hovedbudskabet, at Europas ”mørke middelalder” er noget mere facetteret, end vi ofte tror, går også klart igennem, båret af en historie om tidløse mellem-menneskelige relationer, med kærligheden som det største.«

”Alt dette kunne du få” af Josefine Klougart. Forlaget Gladiator

»Alt er forbundet i Josefine Klougarts sjette roman, ”Alt dette kunne du få”, der er imponerende i alle aspekter. Som slægtskrønike, som fortælling om moderskab (både det at være mor og at have en mor) og søsterskab og som hyldest til både natur og kultur er romanen en overlegen dramatisk og stilistisk tour de force. Fortællingen om forfatteren Barbara, der vender tilbage til sit barndomsland, efter at faderen er blevet alvorligt syg, er historien om sammenvævede (kvinde)skæbner, der får fortid og nutid til at smelte sammen. Klougart skriver som altid præcist, klogt og ikke sjældent utrolig morsomt.«

”Vittu” af Iben Mondrup. Politikens Forlag

»Mondrups barske roman ”Vittu” stiller skarpt på både Danmarks omdiskuterede forhold til Grønland og på et grænseoverskridende overgreb i en familie. ”Vittu” er en selvstændig efterfølger til Tabita om Tabitas lillebror, Vitus. Romanen skildrer på nuanceret vis, hvordan Vitus’ adoptivmors kærlighed udvikler sig til overgreb, og det er både barsk og uhyre vigtig læsning. Mondrup er en stærk stemme i ny dansk litteratur med uafrystelige beskrivelser af de psykologiske spil mellem mennesker, der er afhængige af hinanden. Når ”Vittu” er en så forbandet god, vild og modig roman, er det især, fordi Mondrup med et syleskarpt psykologisk blik inviterer os indenfor i både barnets og krænkerens forkvaklede sind. Mondrup skriver mesterligt om forbudte følelser, svigt og overgreb, og i ”Vittu” bevæger hun sig længere ind i mørket og tabuerne end tidligere i forfatterskabet.«

”Langt fra Gud” af Nikolaj Zeuthen. Forlaget Basilisk

»Nikolaj Zeuthen er en af vores mest produktive digtere; alene i den periode, som prisen dækker, har han udgivet tre gode digtsamlinger, hvoraf ”Langt fra Gud” nok er den stærkeste og mest særegne. Som altid er Zeuthens litterære bundniveau højt og kendetegnet af hans egensindige stemme og udtryk, der på engang er yderst tilgængeligt, perspektivrigt og ironisk-drilsk. ”Langt fra Gud” viderefører den knækprosa, man finder i hans seneste digtbøger, men den udfolder her et mere udsyret og fabulerende tekstunivers. Zeuthens har komisk gehør og timing. Men under alt det lette og veloplagte er der en eksistentiel tyngde, et livtag med erfaringen af ens egen uundgåelige fejlbarlighed og spørgsmålet om, hvordan man bliver et godt menneske.«

”Mødrenes hus” af Liv Nimand Duvå. Gyldendal

»I ”Mødrenes hus” fletter Liv Nimand Duvå et ubarmhjertigt fødselsmaraton sammen med en utopisk, eventyrlig uvirkelighed og inviterer til at gentænke ideologien om moderskabet. Rosa er gravid med sit første barn, men fødslen udvikler sig til et delirisk mareridt, hvor Rosa langsomt mister kontrollen over sig selv og sin krop. Kæresten Gilbert kan bare stå på sidelinjen og se til, mens Rosa forvitrer. Nimand Duvås roman er ikke bare et imponerende værk i sig selv, men et eksemplarisk indspark i den moderskabsdiskurs, der præger tidens skønlitteratur.«

”Pigedyr” af Cecilie Lind. Gyldendal

»Cecilie Linds roman ”Pigedyr” er hendes unge – men omfangsrige og profilerede – forfatterskabs bedste og bæres frem af en enormt sansestærk skrift. ”Pigedyr” kan beskrives som en slags coming-of-age-roman om jeg-fortælleren Sara. Romanens titel er hentet fra Piet Heins digt af samme navn, der bl.a. besynger ”et nyskabt væsen” med ”sugende sind”, ”med ungt og sultent blik”. Bogens store aktiv er da også dens evne til at fremmane ungdommens urolige livsgrådighed, begæret efter at ”vide, hvad liv er”. I romanen podes det dog også med en fornemmelse af afmagt og umulighed. Sara er først og fremmest en karakter, der er i kroppens vold: ”Jeg er en plante. Jeg skyder”. Hun er dog ikke bare saftspændt spirende, men også bristefærdigt skrøbelig. Netop fordi den anmassende krop ikke er noget i sig selv, men et blomstrende tomrum, der først udfyldes i mødet med andre, som først får form, når det ses an af andres øjne. Det er tydeligst i bogens nok mest iøjnefaldende spor, fortællingen om Saras forhold til to ældre mænd. Begge giver anledning til sexscener, der er både æggende, foruroligende og til tider klamme og udstiller en grundlæggende konflikt i vores kulturs fetichdyrkelse af det ungpigede, som på den ene sider vækker omsorg og beskyttertrang. På den anden: vejrende pikke.«

”Arvestål” af Tobias Bukkehave. Politikens Forlag

»En af styrkerne hos Bukkehave er hans plot-velintegrerede løbende analyse af både amerikansk og russisk ageren. Begge parter er totalt kyniske og drevet af vilje til magt. På den ene side en amerikansk præsident, der ser verden som en gigantisk markedsplads. På den anden side en russisk ditto i en tsaristisk drømmeverden, der bruger løgnen og misinformationen som våben og ser stort på menneskeliv. Vi har at gøre med en hovedperson, der ganske vist er i familie med James Bond, men med bedre intellektuelle ressourcer og uden den britiske agent 007’s noget famlende politiske forståelse – og uden filmversionernes konstant eksploderende isenkram. Der er dog visuelt potentiale hos Bukkehave. Navnlig de desperate scener i Kabul under evakueringen står uhyggeligt skarpt. De dynamikker, der bringer Tom omkring i verden i dronningens/statsministerens tjeneste, kunne nok snarere være udtænkt ved John le Carrés skrivepult end ved Ian Flemings. ”Arvestål” er en begavet, spektakulær, uhyggeligt aktuel og satirisk veloplagt politisk spændingsroman.«

”Sult” af Tine Høeg. Gutkind

»Tine Høeg fornyer sit forfatterskab med ”Sult”, der detaljeret skildrer et enerverende fertilitetsforløb, så de færreste læsere kan sidde uberørt tilbage. Bogens par gennemlever op- og nedture og den udsathed, den skrøbelighed, som klæber sig til drømmen om at blive gravid, formidler den kvindelige fortæller overbevisende. Men vi har også at gøre med et stykke autofiktion, for fortælleren deler erfaringer med bogens forfatter. Opløsningen mellem fiktion og virkelighed er en integreret del af bogens fascinationskraft. ”Sult” kommer til sidst også til at handle om det at skrive om et næsten fortvivlende forsøg på at blive gravid. Romanen fordobler sig selv, og det giver paradoksalt nok en bemærkelsesværdig spænding mellem det dramatiske, kropslige og det refleksive, distancerede.«

Her er de faglitterære indstillinger med begrundelse


”Kampen om midten” af Moritz Schramm. Gads Forlag

»Lektor i tysk på SDU Moritz Schramm er en fra medierne kendt kommentator, når journalister har brug for en stemme, som ved meget om vores naboland, og som kan kunsten at formidle med indsigt og engagement. Som titlen antyder, har Schramm en samlende tese om det nye Tyskland, nemlig at det karakteristiske for landet ikke er politisk polarisering, derimod at de politisk ansvarlige partier søger mod midten. Som Schramm samtidig argumenterer for, er blevet mere venstredrejede, end f.eks. tilfældet er i Danmark. Bogen redegør dels for historiske tendenser, dels for hvor sammensat den politiske midte er i dagens Tyskland. Schramms bog er både velskrevet informativ, og den gør op med forstenede udlægninger af politiske tendenser.«


”Jeg er hvad jeg husker” af Peter Øvig. Gyldendal

»Peter Øvigs bog ”Jeg er hvad jeg husker” handler om depression, erindring og om den forkætrede behandlingsform elektrochok. Øvig giver et nuanceret billede af behandlingsformen og diskuterer omkostningerne med forskellige eksperter og berørte. Forfatteren går tilbage i elektrochokbehandlingens og psykiatriens historie og krydrer det med sin egen personlige omvendelseshistorie. Øvig har oplevet sin behandling som et mirakel, men det har været en lang proces i kamp med hans tidligere antipsykiatriske holdninger. Bogen er bevægende og nuanceret, og rigtig mange vil have glæde af at læse med, ligesom debatten om den psykiatriske behandling kan tåle langt flere nuancerer. Øvig bidrager med viden og åbenhed om psykisk sygdom og ikke mindst aftabuisering og oplysning om depression og bipolar lidelse. Depression er en udbredt lidelse, og cirka hver femte dansker bliver ramt af sygdommen i løbet af livet.«

”Stum tvang” af Søren Mau. Forlaget Klim

»Søren Maus ”Stum tvang” er et filosofisk-samfundsvidenskabeligt værk, der tager livtag med en række af tidens helt store spørgsmål: Ulighed, køn, race, populismens fremmarch og den verserende klimakrise. Det gør den imidlertid fra en position og med et perspektiv, der umiddelbart kan virke bedaget. ”Stum tvang” er således det mest markante genbesøg af Karl Marx’ tænkning på dansk i flere år. Det er ikke en letlæst eller populærvidenskabelig bog, men i sammenligning med 1970’ernes universitetsmarxisme er den tilgængelig og velformidlet, ligesom den rummer en solid indføring i marxismens idehistorie. Bogens mest markante styrke er dog dens aktualisering af denne tænkning og opdaterer den til en ambitiøs, engageret og engagerende samtidsanalyse. Internationalt er interessen for Marx er i disse år igen i vækst. Uanset hvad man måtte mene om det, så er ”Stum tvang” en fremragende og imponerende lærd introduktion til og eksempel på den nye marxisme og dens samtidsanalyse.«

”Øst for paradis” af Ulla Terkelsen. Politikens Forlag

»Bogen tager udgangspunkt i skribentens langvarige kærlighedsforhold til de mennesker, der var så uheldige at blive født på den forkerte side af Jerntæppet – ”Øst for paradis”. Terkelsen, der først boede i Polen i 1960’erne, og som siden har rejst og opholdt sig der og i DDR og Ungarn, leverer en fremragende, personlig skildring af polakkers, ungareres og østtyskeres stærke behov for frihed – fra Sovjet, fra EU, fra Tyskland. En bog, der både historisk og aktuelt giver en enestående indsigt i vores næsten-naboer. Ovenikøbet fortalt i Terkelsens sædvanlige lige ud ad landevejen-stil.«

”Under sejl” af Erik Gøbel. Gads Forlag

»Det er en sand lystsejlads at læse Erik Gøbels ”Under sejl”. Den demonstrerer overlegent, at kildematerialet i de rette hænder kan levere fuldt så spændende og levende historieskrivning som dramatiserede gengivelser af historiske begivenheder, hvor der med gustent overlæg tages kunstneriske friheder for at få læserne ”med”. Værket er velgørende historieformidling i klassisk aftapning. Gøbels researcharbejde er flot kombineret med hans levende fortællestil og sans for detaljens betydning i den store mosaik. Det er et forskningsbaseret oversigtsværk, der i den første samlede fremstilling beskriver de oversøiske sejlskibstogter og de mænd (og få kvinder), som sejlede med. Den er konkret formidlende og forklarer, hvordan det lille land udviklede sig til en stor søfartsnation – faktisk den femtestørste i verden.«

”Nu taler jeg” af Rikke Viemose. Forlaget Grif

»Rikke Viemose har skrevet et vigtigt og højaktuelt essay om sexisme og ligestilling med sociologiske og personlige iagttagelser og oplevelser igennem et kvindeliv. Essayet belyser de sociale konstruktioner, der begrænser kvinder i vores samfund, med en blanding af personlige eksempler og tal. Hver eneste sætning er velovervejet og gennemtænkt. Det er en utroligt velskrevet bog, som fastholder læserens opmærksomhed med sin blanding af den personlige fortælling og journalistens undrende og undersøgende blik. Således veksler Viemose mellem rollerne, mens hun skriver om de mange roller, hun har udfyldt eller er blevet tildelt som kvinde gennem tiden. Hendes beretning har fundet vej til tidens debat som et værdifuldt indlæg, der knytter bånd på tværs af generationskløfter.«

”Pibende hængsler” af Arne Hardis. Gyldendal

»De fem forbandede år bliver vi aldrig færdige med, og når der bidrages så interessant og veldrejet som hos Arne Hardis i ”Pibende hængsler”, er der vel håb endnu; selv i en tid, der gerne kaldes historieløs. For 20 år siden skrev Hardis om forfatterforeningens såkaldte æresret, hvor den Moskva-tro kommunist Hans Kirk som drivende kraft gjorde sig til dommer over besættelsestidens medløbere og nazister blandt danske forfattere. Denne gang er Hardis gået et par cru op. Nu handler det om, hvordan det kongelige danske socialdemokrati, grupperet omkring ikonet og landsfaderen Thorvald Stauning, håndterede de partifæller, der trådte over kridtstregen. Hardis skriver et fremragende dansk; måske ville han sætte pris på prædikatet ”malmfuldt”. Ikke noget ”fremadrettet” og ”Jeg tænker …” hos ham. Det er efterhånden let excentrisk, men en betydelig lise for læseren. Hans bog må være pligtlæsning for alle med interesse for Besættelsen.«

”Identitetspolitik, litteratur og kunstens autonomi” af Adam Paulsen m.fl. Forlaget UPress

»Antologien om identitetspolitik på godt og ondt markerer et vandskel i nyere dansk åndsliv, hvor en lang række førende skribenter og universitetsfolk tager udfordringen op og undersøger, hvordan og hvorfor alt er blevet så woke, især inden for humaniora, kunst og kultur. Hvor kommer de ”vakte” fra, og hvad er de ude på? Antologien er ikke kun en advarsel. Den indeholder også en redelig gennemgang af identitetspolitikkens idéhistorie og de tiltagende brydninger mellem køn og seksualitet, kunst og kuratering, race, etnicitet og multikulturalisme – tilsat en række litterære perspektiver.«

”Med på en lytter” af Annette K. Nielsen. Gads Forlag

»En imponerende gennemgang af en række lydvidenskabelige forskningsprojekter med global referenceramme, der starter med Nielsens egen ”afvænning” fra lydoverfølsomhed og fører os gennem fauna og flora, vand, luft og jord for at ende med betragtninger om lydens økologi i forbindelse med andre økologiske systemer og hele problemkomplekset om naturens rettigheder. ”Med på en lytter” er en letlæst, levende og helt igennem engageret essayistisk gennemgang af et emne, som de fleste af os har erfaring med og en holdning til. Den omfangsrige og ambitiøse bibliografi viser, at forfatteren har taget sit emne alvorligt, og de mange forskersamtaler giver de tørre videnskabelige fakta entusiasme og indlevelse i en fin blanding af det anekdotiske og det videnskabeligt nøgterne.«

”Følg Wilfred!” af Claus Bundgård Christensen. Gyldendal

»Historikeren Claus Bundgård Christensen opruller i den første fulde biografi om den gådefulde radikale nazist Wilfred Petersen dels den biograferedes skæbnehistorie dels flere lag af 1930’ernes og krigsårenes radikaliserende subkulturer. I sin person forenede Wilfred Petersen karaktererne som rottefængeren fra Hameln og Godfather. Biografien er i sig selv spændende som en kriminalroman, men den er først og fremmest dybt interessant, fordi Bundgård Christensen bruger den som et prisme til at få indsigt i et politisk undergrundsmiljø, som trækker tråde til nutidens radikale aktivisme, hvor politisk terror og kriminalitet er forbundne kar. Meget i den linde strøm af litteratur om Besættelsen er genfortællinger og nyfortolkninger, men med ”Følg Wilfred” bidrager Bundgård Christensen med ny forskningsbaseret viden.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.