Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg: »Der er ingen faktuel data til at understøtte påstanden«

Østbroens Erik Bo Andersen fortsætter sin kamp for at få fakta frem i lyset, skriver han.

Artiklens øverste billede
Østbroen og Erik Bo Andersen fortsætter kampen. Arkivfoto: Louise Bruun Høfler
Hvis du vil vide mere om Randers

I debatten om Ringboulevardens linjeføringer er to af de politiske argumenter, at hvis vejen lægges længere ud og nord om Dronningborg idrætscenter og skov i alternativ 5 eller Østbrolinjen, så afvikler man ikke nok trafik, og så er den for dyr at anlægge.

Men er det et argument, der holder? Nej, for der er ingen faktuel data til at understøtte påstanden.

Argumenterne er blev fremført i Byrådssalen i sag nr. 169 d. 25/4-2022 og igen på Borgermødet 7/6-2022 i Dronningborghallen.

Men... hvor er de faktuelle tal for disse argumenter. Hvordan kan man argumentere for det, uden at kende de faktuelle beregninger på trafiktallene, eller at der i økonomispørgsmålet tages højde for plastisk ler, terrænforhold, ekspropriationer og evt. erstatninger m.v.?

Der er jo kæmpe forskel på økonomien på de enkelte løsninger? Så at bruge samme enhedspris pr. meter vej er alt for usaglig og giver et meget skævt billede af virkeligheden og økonomien på det enkelte forslag.

For økonomi spiller en rolle i en politisk beslutning, så hvorfor ikke være mere præcis i sine overslag?

Kigger vi så på trafik tal, så findes der kun beskrivelser på alternativ 2, med og uden Klimabro fremskrevet til år 2030 på erhverv- og planudvalgets dagsorden sag nr. 5 af 12 januar 2022

Men den fortæller ikke noget om, hvad og hvilke veje den aflaster og med hvor meget?

Østbroen har bedt forvaltningen om at fremlægge alle trafik tal for alle alternativer med og uden klimabro-trafik. Både med nuværende trafik tal (anno 2022) og så fremskrevne trafik tal, og det gør vi for at få et faktuelt billede af, hvordan trafikken afvikles med de forskellige løsninger. Hvilke veje der aflastes og med hvor meget, og hvilke veje der får mere belastninger.

Det vil samtidig også vise den kæmpe fremtidige belastning, som Klimabroen vil medføre på nøjagtig de samme veje, som man ellers overfor borgerne siger, man skal aflaste?

Vi har ligeledes bedt om, at de økonomiske beregninger bliver mere præcise.

Men de ønskede trafiktal og økonomiske beregninger kan vi ikke få med begrundelsen »forvaltningen har ikke gennemført trafikmodelberegninger og konsekvensvurdering af Ringboulevardens forlængelse.«

Man ønsker altså ikke at fremlægge det, vi beder om? Hvorfor? Hvad er man bange for at vi skal se?

Østbroen fortsætter arbejdet med at forsøge at fremskaffe alle data og beregninger, der er så faktuelle og præcise som overhovedet muligt, for kun på denne måde kan man argumentere og træffe en afgørelse baseret på et fyldestgørende og korrekt grundlag.

Hvis du vil vide mere om Randers

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.