Ekkokammer – må jeg være fri

Socialdemokrater og konservative vil grundlæggende noget forskelligt med Danmark. Økonomisk, værdimæssigt og menneskeligt.

Mens krigen buldrer i Ukraine, råvarepriserne stiger, og inflationen er på himmelflugt, så bruges der også tid på ligegyldige kagepersoner, sjove T-shirts til far og Lego-bondegårde, der åbenbart er for idylliske.

Sådan er vi tilsyneladende indrettet. Når de store ting bliver for store, kaster vi os over de små. Ligesom når statsministeren før Minkkommissionens rapport pludselig taler om midten af politik. Den dér midte, som alle altid gerne vil eje (hvor den så end er henne), og som giver en masse ligegyldigt klumpspil.

Måske er det på tide, at ministeren, regeringen og de andre partier bag aftalen selv kommer lidt ud af deres ekkokamre.

Mona Juul, medlem af Folketinget, Det Konservative Folkeparti


I det daglige politiske arbejde laver vi masser af aftaler på kryds og tværs af partier. Det hylder jeg selv og tænker så vidt muligt altid løsninger sammen. Også selv om det ind imellem kan gøre ondt, og man ofte må bøje sig. Men sådan gør man jo også i mange andre sammenhænge i livet.

Men at sidde i regering sammen er jo helt på Månen. Socialdemokrater og konservative vil grundlæggende noget forskelligt med Danmark. Økonomisk, værdimæssigt og menneskeligt. Vores syn på, hvem der skal bestemme hvad og hvor meget, er i sandhed et godt eksempel på en markant forskel.

Senest meget tydeligt illustreret med aftalen om tvangsfordeling af gymnasieelever. Tænk sig, det skulle komme så vidt, at forældres indtægt er afgørende for, hvor de unge fremover skal gå på gymnasiet – også her i Aarhus. De skal skilles fra venner og skolekammerater. Som om man aldrig dér eller senere i livet taler med andre end dem, der ligner en selv.

Jeg står bare helt af. Ikke kun pga. regeringens planøkonomiske eksperiment, men også pga. manglen på evidens og viden om, hvorvidt denne model overhovedet løser noget som helst i forhold til udfordringer med for mange elever af anden etnisk herkomst på ganske få skoler. Og ikke mindst det menneskesyn, der ligger bag sådan en aftale.

Som ministeren klart og tydeligt sagde på talerstolen i et svar til mig, så handler det her om, at vi ikke skal gå i skole i de ekkokamre, vi er født ind i.

Det er så dér, jeg må bede om mine himmelblå. For det kan man da godt have en mening om, men at pådutte andre den – og samtidig tvinge unge mennesker til det, som adskillige eksperter har advaret om og kalder et »ungdomsskadeligt makværk«, der vil ødelægge deres motivation, øge mistrivslen og frafaldet og forringe deres faglige udbytte – det er jo helt vildt.

Ingen tvivl om, at særligt elever med ressourcesvag baggrund kan blive hårdt ramt af det her. Og ja, det er netop uanset herkomst. Den pointe lader man til at ignorere.

Måske er det på tide, at ministeren, regeringen og de andre partier bag aftalen selv kommer lidt ud af deres ekkokamre. Det tror jeg, at de unge vil sætte stor pris på. Uanset kan jeg garantere, at jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at fjerne den lov igen. Alene af den grund byder jeg valget velkommen og erklærer hermed, at det er mig, der er på midten. Hvilket reelt er lige så rigtigt, som når alle andre tror, at de er det.

I deres ekkokamre.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.