En skarp pris – som nok ikke holder

Det er hul i hovedet at lave den jernbane uden om Skanderborg.

Det er en skarp pris, som Banedanmark har meldt ud for at lave en ny jernbane på 23 km fra Hovedgård til Hasselager uden om Skanderborg. Den er kun seks kilometer kortere end den nuværende jernbane over Skanderborg. Den skarpe pris lyder på 3,7 mia. skattekroner ifølge vvm-undersøgelserne.

Hvad får skatteborgerne for de 3,7 mia. kr.?

De får som sagt en seks kilometer kortere jernbane end den over Skanderborg.

De får fire en halv til fem minutter kortere rejsetid mellem Horsens og Aarhus.

DSB får 4,3 mio. færre passagerer om året ved denne nye jernbane i forhold til den nuværende over Skanderborg ifølge beregninger fra Banedanmark.

Mange aarhusianere tager til Skanderborg for at tage toget herfra og langtidsparkere gratis her – det kan ikke lade sig gøre at parkere ved Aarhus H, og den nye jernbane kommer ikke over Skanderborg.

Vi risikerer forurening af drikkevandet til Aarhus med denne nye jernbane, idet den anbefalede linjeføring fra Banedanmark går gennem et drikkevandsområde, hvor Kredsløb – tidligere Aarhus Vand – har en indvindingstilladelse til 10 pct. af drikkevandet til Danmarks andenstørste by. Banedanmark sprøjter i dag langs jernbanerne med Roundup. Deres koncession til at bruge Roundup ophører i slutningen af i år, og de har forgæves søgt alternativer, men har ikke fundet nogle brugbare.

Alle undersøgelser viser, at det er pendlerne, der benytter jernbanen til og fra uddannelse og arbejde, og ikke folk, der rejser langt, f.eks. fra Aarhus til København. Kun 7 pct. af DSB’s rejser foretages vest for Storebælt.

Er det ikke en stor samfundsøkonomisk udskrivning at bruge 3,7 mia. kr. på en kun seks kilometer kortere jernbane i forhold til den nuværende jernbane over Skanderborg for at sparre fire et halvt til fem minutter i rejsetid?

Der kan laves en jernbane på 12 km langs motorvej E45, der sparer 15,5 minutter i rejsetid, viser beregninger foretaget af Banedanmark.

Holder den skarpe pris sig så?

Ejendomsmæglerens skarpe pris falder ofte i forbindelse med et salg, men vil prisen stige ved at anlægge denne nye jernbane?

Den er allerede steget 5 pct. fra lanceringen af forslaget til vvm-undersøgelserne. Banedanmark har ved de fleste projekter, de har lavet, altid skullet have ekstrabevillinger fra Folketinget på adskillige millioner for at få deres projekter til at hænge sammen.

Mon ikke den skarpe pris også stiger i dette tilfælde?

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.